We care about cars. We care about you.
Arval Background

Automaat rijden

Content

Wij kunnen wel stellen dat 'de Automaat' in opkomst is. Vroeger werd rijden in een automaat gezien als iets voor oude mensen, maar tegenwoordig rijden ook steeds meer jongeren in een automaat. Bij leasemaatschappij Arval zien wij ook bij Private Lease deze toename.

Wat is een automaat?

Rijden in een automaat betekent dat je niet handmatig hoeft te schakelen, dit doet de auto voor je. In auto's met een automaat heb je dan ook twee pedalen: het gaspedaal en de rem. Er zijn veel verschillende automaten, maar doorgaans zorgen tandwielen en een hydraulische koppeling voor het schakelen naar de volgende versnelling. Nieuwe automaten worden meestal aangedreven door sensoren. Tegenwoordig merk je als bestuurder nauwelijks meer dat de auto schakelt. Een automaat heeft vaak vier standen, namelijk de parkeerstand (P), achteruit (R), in zijn vrij (N) en rijden (D). Soms is het mogelijk om met een automaat toch handmatig te schakelen. Dit is handig als je bijvoorbeeld op de motor wil remmen. 

Wat zijn de voor- en nadelen van rijden in een automaat?

Rijden in een automaat betekent doorgaans ontspannen rijden, omdat je tijdens het rijden zelf niet meer hoeft te schakelen. Dit is erg prettig als je in de file staat. Zo kun je meer focussen op de weg. Ook begint een automaat vanzelf te rijden als je de rem loslaat, waardoor de hellingproef gemakkelijker is en de motor niet af slaat.

Wij zien weinig nadelen van rijden in een automaat, maar er zijn vooral vooroordelen. Een automaat kon vroeger niet snel optrekken en ze verbruikten veel meer brandstof. Dat is verleden tijd. De meeste automaten trekken juist snel op en gemiddeld genomen rijden ze zuiniger dan schakelauto's!

Veelgestelde vragen over rijden in een automaat

Rich text

Als je rijbewijs B hebt, mag je zowel in een schakelbak als een automaat rijden. 

Rich text

Ja, vaak is een automaat duurder dan de schakelbak. Dat komt omdat de vraag naar automaten in Europa lager is dan de vraag naar schakelauto’s.

Rich text

Een semi-automaat is een combinatie tussen een automaat en een schakelbak. Deze variant komt soms voor, omdat het de voordelen van beide soorten auto's combineert. Met een semi-automaat kun je ontspannen rijden in de automaat-stand en overgaan op de schakelbak als je een steile helling op moet of wil remmen op de motor bergafwaarts. 

Rich text

Rijden in een automaat is misschien even wennen, maar uiteindelijk makkelijker te bedienen dan een schakelauto. Toch moet je een aantal zaken weten: 

  • Soms is het nodig om kort te versnellen, zoals bij inhalen bijvoorbeeld. Door het gaspedaal in te drukken en vast te houden schakelt de auto terug naar een lagere versnelling. Zo kan de auto in korte tijd een hogere snelheid bereiken. 
  • Een automaat remt minder snel dan een auto met een schakelbak. Daarom moet je iets eerder beginnen met remmen. 
  • Een auto met een automaat blijft nooit uit zichzelf stilstaan, als hij in de stand (D) van Drive staat. Als je tot stilstand komt en wil blijven staan, is het aan te raden de auto in de (N) Neutraal-stand te zetten.
  • Als je de auto parkeert, dien je de auto in de (P) Parkeerstand te zetten. Alleen dan kun je de motor uitschakelen.