Arval Background

Alles over elektrisch rijden

Teaser

Lees hier alles wat je moet weten over elektrisch rijden

Content

Elektrisch leasen

De toekomst rij jij!

Wat is een elektrische auto nou precies? Heel simpel, het is een auto waarbij de verbrandingsmotor vervangen is voor een elektromotor. De aandrijving van de motor die zijn energie haalt uit grote accu's. Deze accu's worden opgeladen door middel van een laadpaal.

Charge up!

De elektrische auto wordt opgeladen door middel van een grote dikke kabel aan een laadpaal. Met de laadpas betaal je de stroomt kan! Je kan ervoor die je afneemt de laadpaal. De kosten voor het laden ontvang je aan het einde van de maand. Heb je liever zelf alles in handen? Dan kan je kiezen om zelf een eigen laadpaal te laten installeren. Hiervoor heb je namelijk geen laadpas nodig want je gebruikt de stroom van je huis. Je betaalt wel voor het installeren van de laadpaal. Voordeel wel is dat je betaalt tegen je eigen kWh tarief.

Bij een gemiddelde laadpaal kan je 6-10 uur rekenen om een lege accu volledig op te laden. Maar dit verschilt natuurlijk per auto en soort laadpaal.

Daarnaast kan je ook bij de elektrische auto gebruik maken van Fast Charge. Dit is het snel opladen van de accu. De Fast Charge kan je bij speciale snel laadpalen vinden. Dit is handig in situaties wanneer je weinig tijd hebt. De snellaadpaalen kom je vaak tegen langs drukke wegen. Bij een snel laadpaal is de accu vaak na 20 tot 40 minuten tot wel bijna 80% opgeladen! Een overzicht van alle laadpalen in Nederland vind je hier.

Milieu verantwoord

ToekomstZoals velen van jullie weten stoot een elektrische auto geen CO2 uit bij het rijden. Echter is er bij het produceren van de accu van de auto veel meer CO2 uitstoot dan bij het produceren van een reguliere benzine verbrandingsmotor. Dit word recht getrokken bij het gebruik van de auto. Volgens TNO stoot een elektrische auto dat groene stroom gebruikt 70% minder CO2 uitstoot dan een reguliere benzinemotor. Wanneer er grijze stroom wordt gebruikt scheelt het 30%. Bij de berekening is er gebruik gemaakt van de zogenaamde well to wheel-uitstoot (WTW), bij het ‘well-to-wheel’ principe wordt niet alleen rekening gehouden met de uitstoot van de auto, maar met de uitstoot van de auto tijdens de gehele levenscyclus. Dus de productie tot hoe de brandstoffen gewonnen worden. Hieronder volgt een korte visualisatie van de correspondent die het onderzoek van TNO heeft genomen als uitgangspunt!